Profil na pracovní sociální síti pomůže při hledání zaměstnání a zlepšení kariéry
18.10.2011 08:29
Profil na pracovní sociální síti a Vaše kariéra
Vojáci a civilní zaměstnanci žijí tak trochu ve svém vlastním světě. Pracují ve srovnání s civilem mnohem déle ve stejné organizaci, často i na stejném místě a stýkají se především mezi sebou. Když pak odcházejí mimo rezort obrany a někdo známý jim nepomůže najít práci, mají na trhu práce určitý handicap: 1) nemají potřebné kontakty mezi lidmi své profese a tudíž ani informace o volných místech ve své profesi; často jim schází znalost civilních trendů v jejich oboru; 3) „nikdo“ v civilu o nich neví, jak jsou dobří, co umí a že by to třeba rádi zkusili v civilním zaměstnání; 4) nemají „použitelná“ pracovní doporučení; 5) nemají většinou „civilně sestavený životopis“ a neumí v tom chodit na personálních pohovorech. Navíc první na koho u potenciálního zaměstnavatele narazí, je většinou mladá personalistka, která je často zvyklá jednat s již ošlehanými uchazeči o práci a používat personalistický slovník. Termínům v životopise a vojenskému žargonu nemusí rozumět. Když voják u takového personalisty už napoprvé uspěje, měl by být pochválen před nastoupenou jednotkou J.
Mnozí lidé mají osobní zkušenost, co dokáže pro kariéru udělat tzv. networking a socializing, volně přeloženo síť kontaktů a šikovnost při společenském styku.
Budování sítě kontaktů dříve fungovalo na osobním setkání při různých příležitostech a na výměně vizitky. V poslední době to významně usnadňují a zrychlují sociální sítě, které do networkingu vnášejí nové možnosti a výhody.
Sociální sítě jsou stále víc používané na trhu práce a personalisté a firmy s jejich pomocí vyhledávají vhodné kandidáty na volné pracovní pozice. Pokud si chcete snadněji najít teď, nebo v budoucnu odpovídající práci, musíte mít svůj profesní profil na pracovní sociální síti. V celosvětovém měřítku používá při hledání zaměstnanců 80% firem pracovní sociální síť LinkedIn, 50% firem využívá Facebook a 45% využívá Twitter.
V ČR asi nejlépe poslouží pracovní sociální síť LinkedIn. Doporučuji udělat si pracovní profil na profesním portále www.linkedin.com . U nás jej používá okolo 200 tisíc lidí, hlavně ti s vyšším vzděláním, podnikatelé, manažeři,specialisté a obecně mladší lidé. Ti starší s profilem na LinkedIn předem „odbourávají“ námitku, že jako člověk ze starší generace nedrží krok s technologiemi a trendy v oboru. A mají tak větší šanci i na novou, nebo lépe placenou práci. Např. civilní specialisté z marketingu, IT, personalisté, aj. bez profilu na LinkedIn jsou jako „ještěři“ určení k vyhynutí.“
Jak je to s lidmi z armády? Po počáteční nedůvěře se to značně zlepšilo. Celosvětově je na LinkedIn okolo stovky odborných skupin z vojenské a příbuzných oblastí (v ČR např.: Nová armáda, Czech Ex-Military Community) a vojenské instituce, např. některé armády mají také profil na LinkedIn. Jedná se o současné a bývalé vojáky, odborníky z obrany, lidi z obranného průmyslu a obchodu, atd. A věřte nevěřte, už jsou na ní manažeři z našeho MO, ale i praporčíci, důstojníci a generálové. To a priori neznamená, že mají zaječí úmysly. Ani nic nevyzrazují. Jen se chovají profesionálně, prozíravě a udržují se „ v obraze a také na očích“. Civilní firmy dokonce podporují profily svých zaměstnanců na LinkedIn a přes něj s nimi udržují komunikaci i když už odešli jinam. Zvyšují tím loajalitu zaměstnanců a získávají nové zákazníky.
K čemu Vám to může být? S pomocí LinkedIn se snadno seznámíte s novými lidmi; můžete se představit lidem a profesním a zájmovým skupinám lidí, se kterými se chcete stýkat; můžete s nimi komunikovat v odborných skupinách a dostávat k dispozici novinky a také pracovní nabídky z oboru; můžete si s jejich pomocí hledat lepší práci či obchodní příležitosti; můžete si vyhlédnout nového zaměstnavatele a dozvědět se informace o firmě, do které chcete nastoupit; atd. Navíc můžete mít u svého profilu reference a doporučení od svých nadřízených a kolegů, kteří zde mohou zhodnotit s Vaším souhlasem Vaši práci, dovednosti a schopnosti. Personalista tak může na základě takového doporučení lépe vybrat právě Vás J. Profil na LinkedIn může zvýšit Vaše šance při hledání místa, nebo při budování kariéry.
Jak si má voják/ OZ založit profil na LinkedIn?
Není to těžké, ale je dobré mít aspoň základy angličtiny. Pokud jazykem nevládnete, můžete využít webový překladač, nebo pomoc přítele. Potom už můžete klidně komunikovat s Čechy iv češtině. Jak je to s bezpečností? Uvedete jen to, co chcete Vy! Pokud chcete být srozumitelný pro civilní kolegy, personalisty a firmy, uvádějte v civilu zaužívané profesní termíny a klíčová slova. Tak máte daleko větší šanci na získání pozornosti civilních náborářů . Některé personálky používají počítačové metody širšího výběru, které jsou založeny na klíčových slovech. Proto si zjistěte a používejte klíčová slova z oboru. Např. 1) IT, IT security, data warehouse, business intelligence, apod. Jak si je nejlépe zjistíte? Tím, že se přihlásíte na LinkedIn do profesních skupin odborníků jako jste Vy.
Zakládáme profil:
- Nejprve uvedete jméno. Neúplné jméno, iniciály, apod. znehodnocují váš profil.
- Pak vyplníte Current position (současná pracovní pozice) a Employer (zaměstnavatel) Nemusíte uvádět svou funkci v armádě, pokud nechcete. Stačí uvést např. 1) officer (důstojník), Czech Army; 2) manager, MoD (Min.obrany); 3) profese, např. IT, MoD; atd.
- Past positions (bývalé pracovní pozice), můžete pro začátek třeba vynechat úplně. Určitě není potřeba uvést všechny funkce od velitele družstva až po současnost. Uveďte jen ty s významem pro budoucí kariéru, kde se můžete pochlubit, jako např. řízení stovek lidí, mezinárodní zkušenost, velký pracovní úspěch, úspěšný projekt, atd.
- Education (vzdělání), uvedete školu a vystudovaný obor. Pokud je to ryze vojenský obor, je lepší uvést ekvivalent v civilu. Např. místo velení uvedete management.
- Specialities , tím se myslí schopnosti, dovednosti, aj. Např. bezpečnostní prověrka, práce v misích= v multikulturním týmu, schopnost pracovat ve stresových podmínkách; můžete uvést různé dovednosti z profesí, kterými jste prošel (např. řízení týmu 20 lidí, řízení logistiky, operační management, výkonný management, atd.)
- Experience (zkušenosti), zde jsou Vaše významné pracovní pozice. U nich je dobré uvést pokud možno civilní řečí , co jste dělal. Až na obecně známé zkratky se vojenským termínům a zkratkám raději vyhněte. Zde nezapomeňte uvést informace, jako např. řízení vojenské instituce s 1000 podřízenými a rozpočtem 20 mil. Kč; projekt úspěšného zavedení nové technologie, apod. Zvýrazněte zde své výsledky a úspěch.
Teď máte profil, takže navazujte a udržujte kontakty v oborech, které zvažujete pro svou civilní kariéru. Profil je dobré aktualizovat.
Rozvíjejte svou síť kontaktů v civilní sféře. Osobní kontakty doplňte aktivním působením v profesních komunitách na internetu. Nejenže můžete navazovat kontakty, účastnit se odborných debat a získávat rady ve svém oboru. Dáváte tak o sobě vědět lidem a firmám v oboru a personalistům. Později se to může dobře vyplatit.
———
Zpět