Zaměstnanecké benefity Ministerstva obrany k motivaci zaměstnanců
08.07.2011 10:30
Jedna kapitola Bílé knihy má název Kompetentní a motivovaní lidé a lidé jsou zde označeni jako jeden z nejdůležitějších faktorů, který významným způsobem ovlivňuje úspěch organizace. Co může MO udělat pro zvýšení, či alespoň udržení motivace?
Letošní plošné snížení platů o 10% a plánované snížení příplatku na bydlení pro vojáky jsou jen jedním z důvodů proč se znovu zabývat balíčkem benefitů pro zaměstnance MO. V nadcházejících letech utahování opasků bude stát pokračovat ve snižování rozpočtu MO a bude nutné hledat cesty jak pro zaměstnance MO kompenzovat nižší příjmy a udržet jejich motivaci.
V civilních firmách jsou zaměstnanecké benefity společně s adekvátní výší platu a dobrými vztahy s kolegy na pracovišti těmi nejdůležitějšími prvky, které zaměstnanec bere v úvahu při hodnocení spokojenosti či nespokojenosti se svou prací.
Jak je to v rezortu obrany?
Ačkoli má MO poměrně bohatou nabídku zaměstnaneckých benefitů, zvláště pro vojáky, zdá se, že zaměstnanci o nich nejsou dostatečně informováni, nebo si zatím neuvědomují potenciální hodnotu benefitů pro svůj osobní, nebo rodinný rozpočet. Navíc, ty nejvíce využívané benefity placené z fondu kulturních a sociálních potřeb, byly sníženy. Příspěvek na 1 zaměstnance (vojáka i občanského zaměstnance) tak letos dělá jen 2716 Kč / rok a na 1 důchodce připadne jen 385 Kč / rok.
Řešením pro MO může být dobře sestavený balíček snadno využitelných benefitů prezentovaný v oficiálních dokumentech a na webu MO a vedle něj fungující a odděleně prezentovaný systém ad hoc benefitů, nabízející speciální nabídky, akce a slevy poskytované pro zaměstnance resortu obrany partnerskými organizacemi. Tato neoficiální nabídka benefitů může být ve spolupráci s MO komunikována např. prostřednictvím webu „Nová armáda“.
Při tvorbě optimálního balíčku benefitů by se mělo kromě přání zaměstnanců myslet také na náklady a personální strategii organizace. Existuje celá řada možností, jak nabídnout zaměstnancům benefity, o které opravdu stojí. Začněme tím, že se svých zaměstnanců na benefity zeptáme. MO by si mělo udělat analýzu využívání současných benefitů a průzkumem spokojenosti s benefity u zaměstnanců zjistit jejich potřeby a poptávku po nejžádanějších benefitech. Už jen samotný fakt, že zaměstnance do výběru zapojíme, má na ně pozitivní vliv. Navodí se jim tak dobrý pocit, že rozhodují o svých výhodách, že MO stojí o jejich názor, což podpoří jejich loajalitu vůči organizaci. Zapojte se prosím do naší on –line ankety.
Výsledkem by mělo být přenastavení balíčku benefitů tak, aby jej zaměstnanci sami považovali za skutečnou přidanou hodnotu a brali jej jako důležitou součást svého příjmu a svého / rodinného rozpočtu.
S pomocí benefitů může MO jako dobrý zaměstnavatel poskytnout zaměstnancům mnohem vyšší hodnotu než daněmi a odvody zatíženou mzdou. MO tak může přilákat kvalitní nové pracovníky, odměnit stávající zaměstnance za jejich loajalitu či zvýšit jejich motivaci.
Chceme přece v resortu obrany kompetentní a motivované lidi?!
———
Zpět