Chyby při hledání zaměstnání

18.06.2012 14:57

Než půjdete do civilu a hledat práci, poučte se z chyb jiných při hledání zaměstnání:

  •         Uchazeči o práci někdy nevědí, co vlastně chtějí dělat a co mají hledat. Vědět, pro jakou práci a jakou pozici máte předpoklady, vzdělání a schopnosti musíte především vy sám.
  •         Při hledání práce v inzerátech dávají lidé bokem inzeráty, u kterých se pro nedostatek informací domnívají, že nesplňují jejich požadavky. Zjistěte si víc o nabídce, máte telefon.
  •         Nepřipravenost na pohovor. Když už uchazeč získal pozvání na pohovor, nezjistí si informace o firmě ani o pracovní pozici. Při pohovoru pak ztrácí body, že neví co dělá firma ani jaká je rámcově pracovní náplň jeho potenciální pozice.
  •         Nebuďte pasivní. Ani když spolupracujete s personální agenturou, nečekejte, že vám nová práce spadne do klína. Dál čtěte inzeráty, ptejte se kamarádů, známých, rodiny, využívejte sociální sítě. Uchazeči se někdy spoléhají na kontakt s jedinou firmou a pak dlouho čekají na odpověď. Je nutné dát o sobě vědět co nejvíce lidem a firmám, že hledám práci a reagovat na více nabídek z inzerátů, webu a přes známé. Seznamte se a udržujte kontakt s lidmi z oboru, ve kterém chcete v civilu pracovat.
  •         S hledáním práce nečekejte, až budete pryč z armády. Jako zaměstnaný jste pro personalisty zajímavější, jako nezaměstnaný jste tak trochu v nevýhodě.
  •         Přijímací pohovor berte jako rande – přijděte včas, vhodně upraven a oblečen - a s úsměvem. Nepokazte první dojem.
  •         U přijímacího pohovoru nikdy nepomlouvejte bývalého zaměstnavatele, nebo šéfy.
  •         Pokud v životopise, nebo na pohovoru uvedete nepravdivé údaje, stáváte se nevěrohodným a místo dostanete těžko. Např. pokud u pozice s vyžadovanou angličtinou tvrdíte, že umíte komunikativně anglicky, nestačí se ohánět základním STANAGem. Budete o tom muset přesvědčit.
  •        Vystupujte sebevědomě, nesmíte se podceňovat. Je dobré znát své silné i slabé stránky a svou hodnotu na trhu práce.
  •        Nikdy nevystupujte povýšeně, arogantně či agresivně. Pozor na nevhodné poznámky či komentáře.
  •            Neochota poskytnout reference a kontakt na svého předchozího zaměstnavatele. To může pro personalistu znamenat, že uchazeč něco tají, nebo měl na bývalém pracovišti problémy. Vojákům doporučuji požádat před odchodem z armády svého nadřízeného o referenci (tj.doporučující dopis), ve které by měl nadřízený vyzdvihnout jeho schopnosti, dovednosti a silné stránky. Doporučení můžete zmínit v životopise, nebo se jím prezentovat při pohovoru.
  • Důležité je umět se prezentovat. I když budete mít všechny předpoklady pro získání místa, ale neumíte se "prodat", mohou dát při finálním rozhodování o dvou kandidátech přednost vašemu konkurentovi, který tuto schopnost má.
Zpět