Firma hledá headhuntera!

22.11.2011 16:05

Chcete dravého manažera pro růst svého podniku, nebo šéfa projektových manažerů, který dokáže jako žonglér udržet ve vzduchu současně svůj tucet „pomerančů“, aniž by jediný spadl? Pokud chcete do vaší firmy přilákat nejlepší manažery a odborníky, inzerát v novinách nemusí to „pravé ořechové“. Zkusili jste již inzerát pod značkou „Firma hledá headhuntera!“?

„Headhunting - lovení hlav“ je omšelé klišé, tento termín není jasně definován a už vůbec není vždy správně chápán. Má to snad něco společného s praktikami bohyně Kálí či lovci lebek na Borneu? Co to tedy je, jak to mě zaměstnavateli může pomoci a jak si mám vybrat headhuntera?

Headhunter nahrazuje běžný postup náboru „ inzerát-odpověď- třídění životopisů-pohovor-přijetí“ pracným procesem lokalizace toho správného člověka, který co nejlépe zapadne do potřeb a představ zaměstnavatele. Stále častěji než headhunting je používán termín executive search, nebo přímé vyhledávání. Nenechte se však mýlit, nejde jen o vyhledávání lidí pro top manažerské pozice, ale také pro střední management a vyhledávání odborníků.

Executive search je přesně cílený průzkum zahrnující pečlivý proces založený na osobním přístupu ke klientovi i kandidátovi. Náboru předchází:                   1) proaktivní konzultace s klientem (zadavatelem) s cílem získat co nejlepší znalost pozice a odvětví,                                                                                2) pečlivý průzkum trhu k identifikaci kandidáta a                                                                                                                                                         3) netradiční vyjednávání mezi klientem a kandidátem, jakmile je nalezen ten pravý člověk, který odpovídá požadovaným parametrům.

Pokud zvolíte alternativu sami si udělat bleskový průzkum pracovního trhu, pak můžete jen doufat, že správný člověk zareaguje. Ale právě ti vysoce výkonní, které tak moc potřebujete, jsou příliš zaměstnáni  na to, aby měli čas sledovat a reagovat na podobné příležitosti. Můžete se samozřejmě spoléhat na osobní kontakty a jejich reference, ale když je vyčerpáte a nic, co pak? Váš čas bude využit lépe, když budete řídit svůj byznys.

Dobré zacílení náboru je jeden z hlavních předpokladů pro šetření vašeho drahého času a nákladů na nábor. Nepožadujte kvantitu, jinak máte několik pohovorů s kandidáty za den a večer si z toho budete nejlépe pamatovat jen vlastní otázky. Hledání takového člověka proto raději zadejte specialistovi na executive search. Ani zde by přednost neměl dostat headhunter s nejdelším seznamem kandidátů, ale ten, který vám představí kratší seznam, ale dobře vybraných kandidátů na pozici.

Spolupracujte s konzultantem, kterému můžete důvěřovat a u něhož se můžete spolehnout na jeho zkušenosti a odbornost. Proto je výhodou, pokud má konzultant sám manažerskou zkušenost v seniorské pozici, znalost byznys prostředí a ideálně vašeho oboru, působil v mezinárodní firmě apod. Takový konzultant má pak lepší předpoklady pro jednání a interview s lidmi na seniorské úrovni a má jak zkušenost, tak schopnost a motivaci pochopit vaše potřeby jako vlastníka, nebo ředitele firmy.  

Nedivte se dobře mířeným otázkám konzultanta, protože on se chce informovat o vašem byznysu, chce si ujasnit vaši firemní vizi, poslání organizace, firemní kulturu, etiku, procesy atd. Je rozumné jednat s konzultantem otevřeně a čestně. Řekněte mu silné stránky vaší firmy i omezující aspekty. Buďte přesní a upřímní, aby mohl splnit svůj úkol k vaší úplné spokojenosti. Potřebuje vidět hledanou pozici a vaši firmu v širším kontextu. To je postup, který mu i vám usnadní nalezení hodnotného kandidáta, jehož osobnost, aspirace a kvalifikace přesně zapadnou do potřeb vaší firmy.

Schopný konzultant umí zhodnotit vaše potřeby a motivaci náboru. Bude s vámi průběžně konzultovat v době hledání a výběru kandidátů. Pokud budete chtít, může vás dokonce koučovat jak dělat pohovor s kandidáty k získání maximálního pochopení kandidáta, tak abyste byl schopen určit toho s nejvyšším přínosem pro firmu. Navíc takové efektivní pohovory jsou dobrou vizitkou firmy a jejího šéfa. Kandidát si tak z pohovoru neodnese jen vypitou kávu a pocit prázdna jak po zkoušce na vysokou.

Hodnota dobrého executive search konzultanta je i v tom, že nejen vyhledá správného kandidáta, který má potenciálně vysokou přidanou hodnotu pro váš byznys, ale také mu profesionálně  představuje vaši firmu a obsazovanou pozici. Zároveň tak u osloveného kandidáta vytváří důležitý první dojem o vaší firmě a zájem v ní pracovat.  

Jak maximalizovat služby executive search konzultanta? Jak zajistit efektivní vynaložení peněz na nábor a rychlou návratnost takové investice? Dejte zakázku konzultantovi, který se tomu bude věnovat s plným nasazením a obsazením dané pozice jeho zájem nekončí. Správný konzultant má zájem zůstat s klientem a úspěšným kandidátem v kontaktu aspoň ve zkušební době. Jeho snahou je usnadnění adaptace a úspěch umístěného kandidáta ve firmě. K tomu lze využít např. executive mentoring kandidáta a pomoc kandidátovi, aby našel příležitosti ke zvýšení zisku a urychlil tak návratnost investice firmy do jeho náboru.

S pomocí  executive search mají i menší a střední firmy mnohem větší šanci uspět v tvrdé soutěži s nadnárodními korporacemi o top talenty na pozice generálních a výkonných ředitelů. Takové firmy, nebo vlastníci konglomerátu různých firem musí totiž často bojovat s předsudkem, že nejsou ideální volbou v rozvoji kariéry ambiciózního manažera a s tím, že nemají dostatečně zvučné jméno na trhu. Pokud tyto firmy chtějí úspěšně zaplnit skulinu na trhu, rozšířit svůj tržní podíl, nastartovat nebo udržet růst, mají kritickou potřebu posílit svůj lidský kapitál.

Jednou ze současných výzev pro schopného headhuntera je pomoc majitelům  rostoucích firem (a často současně ředitelům) najít ředitele, který nebude pouhým zaměstnancem, ale spolupracujícím partnerem. Tzn. pročesat trh a najít člověka nejen s výbornou manažerskou zkušeností, ale i s podnikatelským myšlením a tahem na bránu. Člověka, který v sobě má vlastnosti korporátního manažera a současně dravého podnikatele, který zajistí přísun zakázek. Takoví lidé existují a schopný konzultant je dokáže najít a přesvědčit je, aby se stali raději štikou ve vašem slibném rybníku, než jedním z mnoha kaprů ve stojaté vodě velké korporace. S takovým člověkem pak můžete podstatně zvýšit růstový potenciál firmy.

Jak najít dobrého headhuntera? Ani tady inzerát nefunguje.  Zaměstnavatel si musí vybrat sám, ale snad vám můj článek trochu pomůže vybrat si takového, který vám bude hodnotným partnerem v posilování lidského kapitálu vaší firmy.

Zpět
Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode