Péče o lidi při realizaci reformy ozbrojených sil Německa

09.12.2011 15:33

S využitím oficiálního titutlu: Neuausrichtung der Bundeswehr – Reformbegleitprogramm

Jak jsem psal v předchozím článku, součástí reformy je i snížení počtů ozbrojených sil. Vojenský personál bude redukován o 67 tisíc vojáků a bude tak mít do 185 tisíc vojenského personálu. Civilní personál se redukuje o 20 tisíc na 55 tisíc zaměstnanců.

V Německu platí zákon o státní službě, takže o to víc je pro nás zajímavé, jaké možnosti a omezení má ministerstvo obrany při propouštění či změně smluvních podmínek vojáků.

Hlavním cílem reformy personální struktury Bundeswehru (BW) je orientace na úkoly, zvýšení efektivity a zeštíhlení. Od toho odvozené cíle jsou profesionalita, snížení průměrného věku personálu a snížení počtu personálu. Proces personálního přizpůsobení je tak charakterizován rozvojem, restrukturalizací a redukcí.

Proces přeorientování vyžaduje od lidí v BW, aby byli vysoce flexibilní, mobilní a inovativní. Je proto nutné vytvořit takový rámec pro strukturální přizpůsobení, který bude znamenat, že BW je připraven na budoucnost a který také pomůže lidem vypořádat se se změnami v plnění jejich životních plánů.

Cíl doprovodného programu reformy

Doprovodný program je směrnice pro provedení reformy sociálně odpovědným způsobem s použitím individuální pomoci, nabídek a forem kompenzace. Tak to může personál rychle přijmout a přitom se dál orientovat na úkoly. Úkolově orientované personální úpravy zahrnují restrukturalizaci k formování vyvážené personální struktury, která je přiměřená úkolům a urgentně nutné redukci průměrného věku personálu. Toho se má dosáhnout snížením  počtu zralého personálu v prospěch nové rekrutace. Doprovodný program reformy je specifická odpověď na konkrétní výzvu. Je dočasný a nebude dlouhodobou zátěží BW.

Benefity pro lidi: reformní pomoc a iniciativy

Již byly realizovány některé iniciativy s cílem vylepšení pro lidi v BW. To zahrnuje finanční pobídky a doprovodná opatření ke zvýšení flexibility. Mezi nejdůležitější patří:

-        -Právo rozhodnout se mezi příspěvkem na přemístění a příspěvkem na separaci

-        -zavedení 300 pracovních místností pro rodiče s dětmi ve 170 lokalitách

-        -Finanční kompenzace speciálních zdravotních služeb v nemocnicích BW

-        -Bonus pro operátory velkých bezpilotních letounů

-        -Zvýšení příspěvku pro potápěče

-        -Bonusy za rekrutaci a udržení vojáků a specialistů

-        -náborové bonusy za nábor vysoce kvalifikovaných specialistů

-        -Zvýšená flexibilita podmínek vojenské služby

 

Dále se plánuje:

-       - Zlepšení péče o děti poskytnutím lepší finanční podpory pro potřebné rodiny

-        -Zvýšení plateb pro vojenský personál pracující v režimu 24 hodinových sluřeb  (z 35,79 EUR na 65,40 EUR (hrubého).

-        -Optimalizace podpory bydlení

-        -Použití prázdných ubytovacích budov pro dojíždějící

-       - Stanovení právní báze pro bonusy vojáků, kteří nastupují do BW

-       - Nový rekrutační model

Hlavní prvky procesu personálního přizpůsobení

Proces snižování BW a zároveň zvyšování efektivity, profesionality a orientace na úkoly vyžaduje kroky, které změní strukturu vojenského a civilního personálu. Ve vojenském sektoru se v zájmu redukce prům. věku sníží počty zralých vojáků z povolání v prospěch mladých rekrutů. V civilním sektoru umožňuje Kolektivní smlouva efektivní nástroj pro personální přizpůsobení tarifních zaměstnanců. Podobný nástroj není pro civilní personál ve státní službě (viz náš uvažovaný zákon o státní službě). Očekává se přebytek cca 3 tisíc civilistů ve st.službě. Výzvou tedy bude kombinace propuštění těchto státních zaměstnanců s náborovými opatřeními k zajištění základny pracovní síly s dobře vyváženou a udržitelnou věkovou strukturou. BW potřebuje zdravou personální strukturu, aby vytvořil a nabídl atraktivní pracovní vyhlídky a příležitosti pro zlepšení.

Oblasti aktivit a personální nástroje

Mírná a dočasná redukce náborů k omezení růstu nadbytečného vojenského personálu. U civilního personálu se tato redukce plánuje na několik let.

Další zaměstnání

Povinnost péče BW o lidi, se kterými se nepočítá v nové struktuře. Využití interních možností BW, možností zaměstnání v jiných ministerstvech, u zaměstnavatelů ve veřejných službách a také na soukromém pracovním trhu. Aby byl přechod na jinou práci snadnější, jsou nabízeny cílené pobídky. To zahrnuje:

-        -Zaručení subvencí zaměstnavatelům připraveným přijmout personál

-        -Zaručení jednorázové platby jako kompenzace ztráty příjmu (u zaměstnavatelů ve veř. službách)

-        -Opatření k získání kvalifikace a výcviku ve firmě

-        -Založení pracovní agentury

-        -Zvýšená spolupráce s Federálním institutem práce

-        -Vyšší stropy pro další dodatečné příjmy

Propuštění personálu je zváženo jen v případě, pokud nemůže být nabídnuta žádná práce.Protože bezpečnost důchodů je s vyšším věkem stále víc důležitá, byly vytvořeny 3 věkové skupiny pro voj. personál:

Věková skupina I. : Redukované podmínky služby a změna statutu služby (do věku 40 let)

Mladí vojáci s kontraktem na několik let a kariérní vojáci (do věku 40 let) obvykle dostali adekvátní výcvik, se kterým mohou najít zaměstnání na civilním trhu práce. Aby se zvýšila jejich ochota ke změně smluvních podmínek, dostanou stejný objem profesního školení jako bylo v jejich původní smlouvě.

Karierní vojáci po změně jejich statutu jsou zákonem oprávněni k řadě benefitů krytých zákonem o vojenských penzích, což se týká profesního výcviku a vojenských benefitů pro dočasnou službu. Jako dodatečnou a dočasnou pobídku, za to, že se karierní vojáci vzdávají bezpečné celoživotní pozice a souhlasí se změnou statutu, dostanou paušální nezdaněnou platbu 5000 EUR za každý dokončený rok služby (max. za 20 let).

Věková skupina II (40-50 let): „Regular flex“

Po dobu trvání strukturální reformy, kariérní vojáci, kteří odsloužili víc jak 20 let a jsou ve věku 40-50 let mohou na vlastní žádost a po oficiálním souhlasu odejít do předčasného důchodu. Ochota k odchodu do důchodu má být zvýšena trvalou platbou penze, v důchodu, v částce kterou si již na penzi vydělali a k tomu obdrží nezdaněnou paušální platbu 5000 EUR za každý rok služby, o který odchází dříve do důchodu.

Věková  skupina III (50 a starší): Propuštění s plnou penzí

Tento personál může odejít do důchodu pokud si to přeje a dostane důchod, na jaký by měl nárok, kdyby sloužil až do dosažení normálního důchodového věku.

 

Civilní státní zaměstnanci,

kteří dosáhli věku 55 let mohou po dobu trvání reformy na vlastní žádost a po oficiálním souhlasu odejít do předčasného důchodu. Obdrží penzi, na kterou by měli nárok až při dosažení regulérního důchodového věku.

Rozpočet / poskytnutí fondů

Rychlá a sociálně odpovědná restrukturalizace a redukce personálu není možná bez použití dodatečných rozpočtových zdrojů. Rozpočet na obranu počítá v r. 2012 s 200 mil EUR, v r.2013 s 250 mil EUR, v r. 2014 s 300 mil EUR a v r. 2015 s 300 mil EUR.

Zpět