Potřebujeme ministra obrany?!

07.02.2013 20:00

Ministerstvo obrany už dva měsíce nemá šéfa. Armádě to prý začíná komplikovat život.  Jejda. Tak ať se konečně změní pravomoci MO a ať se delegují některé pravomoci na funkcionáře, kterým patří. Proč musí o každé „prkotině“ rozhodovat ministr??

Jeden bývalý NGŠ popsal, „že ministr rozhoduje o důležitých oblastech, které na sebe navazují. „My tomu říkáme v armádě OMDZ. Ta zkratka znamená organizační, mobilizační a dislokační změny, do nich prý patří mimo jiné i personální a finanční otázky …..“  (viz níže).

Tak jak je nastaveno řízení a schvalovací kompetence, tak je to opravdu komplikace. Zdá se, že schvalovací kompetence ministra  jsou snad z doby ještě před rokem 1989, kdy stál v čele odborník v uniformě , který v armádě prošel všemi stupni řízení a proto „mohl“ rozhodovat téměř o všem. Politici si tehdy asi přeložili výraz civilní kontrola , jako civilní řízení („control“ má v angličtině význam kontrola i řízení) a asi převzali systém tohoto řízení jak se říká „ i s chlupama“. Místo civilní kontroly a politického a strategického řízení tak má politický ministr při své „neodbornosti“,  a většinou bez jakékoli předchozí manažerské praxe,  dělat rozhodnutí a nést odpovědnost za důležitá rozhodnutí, ale také rozhodnutí, která by se mohla a měla dělat v hierarchii řízení o několik pater níž. (Navíc o strategických otázkách by měla rozhodovat celá vláda). Potom se není proč divit, že se ministři (-yně ) bojí rozhodovat, odkládají rozhodnutí, atd. Efekt je stejný, jako když armáda nemá žádného ministra – čeká se na rozhodnutí.

Pokud strany chtějí tento systém řízení zachovat, měly by si vychovat kompetentní ministry. A pak se nebude čekat 2 měsíce na nového ministra a armáda nebude čekat na některá rozhodnutí x měsíců.

www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/ministerstvo-obrany-uz-dva-mesice-nema-sefa-armade-to-zacina-komplikovat-zivot--1172113

Zpět