Potřebujeme ministra obrany?!
07.02.2013 20:00Ministerstvo obrany už dva měsíce nemá šéfa. Armádě to prý začíná komplikovat život. Jejda. Tak ať se konečně změní pravomoci MO a ať se delegují některé pravomoci na funkcionáře, kterým patří. Proč musí o každé „prkotině“ rozhodovat ministr??
Jeden bývalý NGŠ popsal, „že ministr rozhoduje o důležitých oblastech, které na sebe navazují. „My tomu říkáme v armádě OMDZ. Ta zkratka znamená organizační, mobilizační a dislokační změny, do nich prý patří mimo jiné i personální a finanční otázky …..“ (viz níže).
Tak jak je nastaveno řízení a schvalovací kompetence, tak je to opravdu komplikace. Zdá se, že schvalovací kompetence ministra jsou snad z doby ještě před rokem 1989, kdy stál v čele odborník v uniformě , který v armádě prošel všemi stupni řízení a proto „mohl“ rozhodovat téměř o všem. Politici si tehdy asi přeložili výraz civilní kontrola , jako civilní řízení („control“ má v angličtině význam kontrola i řízení) a asi převzali systém tohoto řízení jak se říká „ i s chlupama“. Místo civilní kontroly a politického a strategického řízení tak má politický ministr při své „neodbornosti“, a většinou bez jakékoli předchozí manažerské praxe, dělat rozhodnutí a nést odpovědnost za důležitá rozhodnutí, ale také rozhodnutí, která by se mohla a měla dělat v hierarchii řízení o několik pater níž. (Navíc o strategických otázkách by měla rozhodovat celá vláda). Potom se není proč divit, že se ministři (-yně ) bojí rozhodovat, odkládají rozhodnutí, atd. Efekt je stejný, jako když armáda nemá žádného ministra – čeká se na rozhodnutí.
Pokud strany chtějí tento systém řízení zachovat, měly by si vychovat kompetentní ministry. A pak se nebude čekat 2 měsíce na nového ministra a armáda nebude čekat na některá rozhodnutí x měsíců.
———
Zpět