Reforma francouzské armády na pochodu

15.11.2011 11:21

Francouzské ministerstvo obrany provádí od roku 2008 reformu, jejiž rozsah nemá v rámci státu obdoby. V silně omezeném rozpočtovém kontextu je jejím zamýšleným cílem zachovat rozhodovací autonomii a akceschopnost Francie a krotit současně veřejné výdaje. Reforma vyplývá ze dvou kroků směřujících k témuž cíli : na jedné straně je to Bílá kniha o obraně a národní bezpečnosti, která mění rozsah operačního zadání ozbrojených sil, a na druhé pak celková revize veřejné politiky, mající za následek racionalizaci správních a podpůrných složek. Reformu obranného sektoru, která se opírá o rozpočtové zdroje dosahující pro léta 2008 - 2020 částky 377 miliard € (tj. 9,6 bilionů Kč), charakterizuje 38 projektů jdoucích napříč resortem, které zasáhnou všechny funkce ministerstva obrany. Čtyři projekty jsou již dokončeny a desítka dalších právě dobíhá. V půli cesty nám bilance první etapy umožňuje shrnout postup reformy.

 

1. Optimalizace sil

 

Z operačního hlediska je záměrem seskupit operační jednotky podle kategorie příslušnosti, což vyjadřuje například koncentrace jednotek speciálních sil do oblasti Jihozápad. V organizační rovině zapadá do této logiky vytváření velkých oborových středisek, jejichž cílem je i valorizace celoarmádních expertíz. Pod pravomoc náčelníka generálního štábu tak byly uvedeny některé nové složky, jako je třeba celoarmádní velení vrtulníkového letectva , nebo celoarmádní velení pro kosmický prostor. Rovněž vytvoření celoarmádní muniční služby umožní zdokonalit efektivitu podpory poskytované operacím, tím, že v řetězci řízení střeliva dojde k propojení prostředků všech tří druhů vojsk. V letech 2009/2010 si tato nová konfigurace vyžádala 64 zásadních restrukturalizačních akcí (rozpuštění a přesuny pluků, štábů, leteckých základen, uzavřená zařízení). Do konce roku 2011 je naplánováno dalších 38 prvořadých restrukturalizačních akcí (28 uzavření, 10 přemístění). Poslední významná vlna restrukturalizace proběhne v létě příštího roku, kdy budou přesunuty 4 jednotky a 12 dalších bude rozpuštěno.

 

2. Zlepšení logistické podpory

 

Zavedení systému Základen obrany (BdD) byl jediný způsob, jak se vyhnout příliš velké redukci operačních kapacit. Základna obrany je administrativním útvarem resortu v lokálním měřítku. Zajišťuje všeobecnou správu a společnou podporu všem útvarům umístěným v dané zóně odpovědnosti. V průběhu jednoho roku byly dokončeny dvě experimentální fáze. Vytvoření 11 experimentálních základen v roce 2009 bylo doplněno zřízením 7 nových základen obrany, čímž počet pilotních základen stoupl na 18. Velitelé základen obrany měli možnost využít tohoto experimentálního období a identifikovat osvědčené postupy i podělit se o získané zkušenosti. Mohly tak být definovány tři různé modely základny, v závislosti na velikosti a rozsahu podporovaných jednotek. Experimentální etapa umožnila urychlit harmonogram a zavést systém základen obrany do praxe již od roku 2011 namísto 2014. Od ledna t.r. bylo zřízeno 60 základen. Úspory vytvořené zavedením tohoto systému jsou pro období 2011-2014 odhadovány na několik miliard euro.

 

3. Zachování kapacit a zlepšení postavení personálu resortu obrany

 

Racionalizace podpory umožňuje snížit náklady a uspořené prostředky vložit do zlepšení operační efektivity ozbrojených složek, zejména díky obnově jejich vybavení. Reforma resortu obrany se až dosud projevovala stálým rytmem dodávek. V jiné rovině to však znamenalo přistoupit k výrazné transformaci řízení personálu. Byla vytvořena nová pracovní místa s cílem přizpůsobit organizační struktury novému modelu, což je například případ zástupce vedoucího lidských zdrojů na generálním štábu či celoarmádního zmocněnce pro zálohy. Na druhé straně, racionalizace podpory vedla i ke zrušení pracovních míst (17% původního početního stavu), a tím i k zintenzívnění rekvalifikačního procesu. Rekvalifikační agentura obrany každoročně umožňuje třem čtvrtinám pracovníků opouštějících resort najít stálé zaměstnání v civilním sektoru. Optimalizace organizační struktury vzdělávání personálu, náborových složek i organizace řízení lidských zdrojů probíházatím úspěšně. Aby byl nahrazen ušlý zisk těm správním celkům, které byly postiženy přesunem vojenských útvarů, zajišťuje doprovodný plán restrukturalizace finanční doplněk ve výši 560 milionů € (tj. 14,3 miliardy Kč). I další opatření umožní zlepšit každodenní život pracovníků resortu obrany: zjednodušení žádostí o dávky i veřejných nákupů pomocí portálu Sillage, urychlená náhrada cestovních výloh a výloh na změnu místa pobytu, vytvoření jediného kontaktního místa pro válečné veterány, atd. ...

Zdroj: Pařížský bulletin

Zpět