Zn.: „Vojenský manažer“ hledá práci: Personální pohovor na manažerské pozice

22.11.2011 16:19

Neoslovil Vás s nabídkou práce headhunter?  Vy hledáte práci, jste v žargonu HR specialistů "job hunter", ale můžete zkusit použít know how jako headhunter. V tomto článku je popsáno jak se připravit a jak zaujmout na personálním pohovoru na manažerské pozice s metodami odvozenými od práce headhuntera.

Když se manažer uchází o místo a jde na personální pohovor, nebo-li job interview, může se stát, že bude muset absolvovat mnoho personálních pohovorů, než získá vhodné zaměstnání. Např. u vysokých manažerů je třeba počítat s obdobím hledání práce v řádu několika měsíců, často i víc jak půl roku. Proto je nutné obrnit se při hledání práce trpělivostí a zachovat si duševní pohodu. V žádném případě  nesmíte brát případný neúspěch jako fatální záležitost.  

Každý z nás si již určitě někdy přečetl v tisku různé seznamy nejčastěji kladených otázek a doporučení na odpovědi. Je to rutina, protože headhunter, nebo personalista prostě o vás musí určité věci vědět. Obsahem těchto pohovorů jsou proto často  stále stejné otázky a opakované bláboly jako odpovědi. Přitom, každá pracovní pozice je jiná, každý manažer je jiný a každý uchazeč o pozici je jiný. Jak tedy vyberou toho zaručeně pravého, když všem kladou stejné odpovědi a dostanou plus mínus podobné odpovědi?

Článek o pohovorech najdete také na stránkách našeho partnera z rubriky „Benefity a příležitosti“, viz :

www.bohemiajobstart.cz/cs/clanky/3-jak-ma-vypadat-uchazec.aspx

 

O tom jak ulovit práci se píše stále víc. Líbil se mi jeden nápad, jak na to trochu jinak. Dobrý headhunter si zjistí maximum informací o firmě, pro kterou má najít kvalitního manažera. Taky nepošle vybraného kandidáta na schůzku se zaměstnavatelem, dokud není kandidát připraven. A dokud není sám schopen aktivně řídit svůj pohovor tak, že se zaměří práci, kterou od něj zaměstnavatel očekává. Totéž by měl udělat i job hunter - uchazeč o práci má získat reference o firmě a pak se má pořádně zamyslet ještě předtím než jde k zaměstnavateli, jak by dělal požadovanou práci v jeho firmě. Pokud to jako uchazeč o práci neudělá, zmenšuje své šance. Jak na to?

Řiďte svůj pohovor

Aktivně řiďte svůj pohovor, aby se z něj nestala seance opakujících se otázek a odpovědí o vašich největších úspěších a největších slabinách. To vám nabídku práce nevyhraje. Musíte to otočit v nabídku řešení problémů zaměstnavatele.

Příprava před pohovorem

Zkušený headhunter vás připraví a nenechá vás jít na pohovor jako na čajový dýchánek. Ohrozil by svůj výdělek. Pokud headhuntera nemáte, připravte si zaměstnavatele ještě před schůzkou. Ať ví, že chcete ukázat, jak byste tu práci, kterou od vás očekávají,  dělal. Pokud budete mluvit jen o své historii, zaměstnavatele stěží přesvědčíte, že jste ten pravý pro dané místo.

Jak zapůsobit

Na interview musíte být připraven přesvědčit zaměstnavatele, že jste schopen tu práci úspěšně dělat . Musíte být schopen vyřešit problém zaměstnavatele v průběhu pohovoru. Jste nesvůj? Pokud to nedokážete takto provést, proč se obtěžovat pohovorem? Uvědomte si, že pokud tu práci dostanete, budete muset řešit problémy zaměstnavatele denně J.

Představte se, nebo se nechte představit  předem

Firmy si platí headhuntery a personální agentury, aby se vyhnuly schůzkám na slepo. Takže, představte se tomu, ke komu jdete na pohovor předem. Můžete to udělat telefonicky, nebo nejlépe prostřednictvím někoho, kdo vás oba zná. Tím může být jiný zaměstnanec, manažer, dodavatel i zákazník dané firmy, nebo přítel z pracovní sítě LinkedIn. Pokud takového člověka nemáte a o tu práci moc stojíte, začněte hledat, kdo by to pro vás udělal.  Nepodceňujte to, jinak jdete na schůzku na slepo.

Vžijte se do role člena týmu!
Pokud budete improvizovat, jste napůl mrtvý. Nečekejte, až vás požádají, abyste dělal práci manažera. Možná vás nepožádají. Proto buďte aktivní. Při pohovoru mluvte a jednejte tak, jako byste tu manažerskou práci již měl. Vaším cílem je podat výkon jako zaměstnanec, který chce být povýšen.  Pokud to neuděláte, snižujete své šance.

Nabídněte zaměstnavateli profit .
Buďte připraven diskutovat, nebo řešit problém, který teď právě zaměstnavatel řeší. Nechte zaměstnavatele, ať si vás vyzkouší a ukažte, jak byste to vyřešil. Tato jediná věc, která je zaměřena na vaše pracovní dovednosti, může zaměstnavatele nejlépe přesvědčit. Vyřešte jeho problém a nechte se jím hned ohodnotit jako jeho zaměstnanec.

Musíte přesvědčit, že ten job opravdu chcete.

Uchazeči o práci někdy selžou, protože zaměstnavatel, není přesvědčen, že uchazeč tu práci opravdu chce. Nikdy neodcházejte z pohovoru bez toho, aby jste zaměstnavateli řekl, že tu práci chcete (pokud ji chcete ). Jiná věc je pozdější jednání o platu. Pokud se vám nabízené podmínky nebudou líbit, stále můžete  práci odmítnout.

Rozhoduje Vaše hodnota
Je to vaše přidaná hodnota, co způsobuje, že se zaměstnavatel rozhodne najmout právě vás. Vaše cena je určena hodnotou, kterou zaměstnavateli nabízíte. To znamená, že při hledání a při soutěži o práci musíte vzít iniciativu do vlastních rukou. Zaměstnavatel z vás chce a musí během pohovoru vypáčit  vaši hodnotu, usnadněte mu to - nabídněte mu ji. Abyste mu nabídl tu správnou hodnotu, musíte si předem, ještě před pohovorem, udělat průzkum o firmě, kam chcete nastoupit.  

Headhunter si zaslouží svou provizi tím, že určí cenu a hodnotu kandidáta na pozici, ještě před první schůzkou se zaměstnavatelem. Vy můžete udělat totéž sami pro sebe. V byznysu je základem všeho zisk. Vaše hledání práce berte jako svůj byznysový projekt. Pokud vaše nabídka neslibuje potenciálnímu zaměstnavateli profit, ani vy nedosáhnete osobního zisku ve formě pracovní smlouvy.

Hodně štěstí při pohovoru :).

Zpět